Yangon

16 maart 2013 - Hua Hin, Thailand

Mingalaba. Het laatste verslag uit Yangon in Myanmar. De stad heeft 4,5 miljoen inwoners en is de grootste stad van Myanmar met een oppervlakte van 350 vierkante kilometer. De meerderheid van de inwoners bestaat uit Birmanen, Chinezen, Indiërs en inheemse etnische groepen. De stad heeft ook een directe verbinding met de 30km. verder gelegen zee. Er zijn wat mooie brede goede straten, maar de meeste zijn slecht en de "trottoirs" erg slecht. Er zijn veel eettentjes op straat, zag er niet geweldig uit en de geur was nog minder. Toch in de buurt een goed restaurantje gevonden. We hebben op ons gemak rondgewandeld en gefietst om de stad wat te verkennen. Er is een moois meer met een groot hek er omheen. Bij iedere ingang (er zijn er 5) moet je apart intree betalen. Er is een erg belangrijke pagode, die iedere birmees een keer in zijn leven bezocht moet hebben, de Shwedagon-pagode. Deze torent hoog boven de stad uit en is van verre zichtbaar. Volgens overlevering dateert de Pagode uit 480 voor Chr. De locatie is zo heilig omdat hier overblijfselen van 4 Boeddha's bewaard liggen. De haren legden men in een gouden kistje dat werd bijgezet in een relikwie kamer. Daaroverheen bouwden men de stupa die uiteindelijk 90 meter hoog werd. De gewoonte om de stupa met bladgoud te versieren stamp uit deze tijd. De top van de heuvel ligt op een platform met een oppervlakte van 5,6 ha., met in het midden een massief gouden stupa. De vloer van het platform is van marmer. De spits bestaat uit lotusbloemen, een bananenknop en hti, een soort ijzeren parasol met een gewicht van 1 ton en bedekt met goud en edelstenen. Op de hti staat een windvaan die versiert is met 1100 diamanten en 1400 edelstenen. Op de vaan staat een bol met 4350 diamanten met als bekroning een diamant van 76 karaat. De stupa wordt ieder jaar opnieuw verguld en heeft inmiddels een goudlaag met een gewicht van 60 ton. Myanmar is een arm land maar als ze het goud en de diamanten van alle pagodes omzetten in geld is er geen armoe meer!!!!! We hebben ook nog de beroemde Bogyoke Aung San markt bezocht om souvenirs te zoeken, niets gevonden (te toeristisch). Wat we wel vonden, het stelletje uit Luik die we aan het Inle meer ontmoet hebben.
Gezellig wat gaan drinken en daarna uit eten. De laatste dag rustig aan gedaan want de volgende moesten we al om 5.30 uur op om naar het vliegveld te gaan naar het vliegveld van Yangon voor de vlucht van 8.30 uur naar Bangkok. In Bangkok aangekomen de trein genomen naar Hualampong, centraal station en vervolgens de trein genomen naar Hua Hin. We hebben gemerkt dat het klopt wat ze zeggen over de treinen hier, komen nooit op tijd aan. Anderhalf uur te laat in Hua Hin. Snel een overnachting gezocht, het was ondertussen al erg laat en vérvolgens de andere dag een guesthouse gezocht en gevonden aan zee op een pier. Dus iedere avond met een rum cola van het uitzicht op zee genieten. Ons laatste verslag(je) volgt eind komende week.

Verstuurd vanaf mijn iPad

1. Ria:
    16 maart 2013
    Ha, Elly en Sjack.
    Een weekje alle indrukken laten bezinken en genieten van zon, zee, strand, lekker eten, luieren ,o ja... en van rum cola natuurlijk.
    Wij houden het nog een poosje bij klappertanden en sneeuw ruimen.....verschil mot er wezen!!!!!!!!!Fijne week.
    Knuffels X
  2. Jenneke:
    16 maart 2013
    Hoi Elly en Jack,

Weer een mooi verslag, het bezoek aan een grote stad, miljoenen inwoners
    Rijk aan goud, diamanten en edelstenen
    Erg dat er dan ook veel armoede heerst.
    Verder wensen wij jullie weer heel veel bekijks en plezier met de volgende tocht.

Groetjes,
    John en Jenneke.