Unawatuna beach.

21 februari 2016 - Unawatuna Beach, Sri Lanka

Hoi,
Unawatuna is een strandplaats met veel hotels en guesthouses bij het strand.
Wij hadden er een geboekt wat verder van het strand. Zo'n guesthouse hebben we nog niet eerder gehad. Geweldig vriendelijke eigenaar die ook goed Engels sprak. Hij heeft ons veel uitgelegd over de geschiedenis en de te bekijken dingen in de omgeving. Ook heeft hij ons laten proeven en genieten van verschillende Sri Lankaans ontbijten, iedere ochtend weer wat anders. Het was een bijzondere man. Na 3 dagen naar een guesthouse 3 min. lopen van  het strand gegaan. Het strand is wel wat breder dan in Mirissa en de zee rustiger.
Hier blijven we de laatste 5 dagen.
Aan het strand liggen is ook niet alles dus hebben we Galle bezocht, 5 km. van hier. Galle is bekent om het Hollands fort. SNou, hier hebben ze wel hun best gedaan, nog nooit zo'n groot fort gezien. Er is een dorp in het fort. Het kost een uur om over de muren er omheen te lopen.
Een beetje geschiedenis van Galle. In 1587 namen Portugese zeelui en veroveraars Galle in. De koning van Ceylon riep de hulp van de Hollanders in om de Portugezen te verjagen. Die kwamen in 1640 met elf schepen in Galle aan. Na een beleg van vier dagen en een hevige strijd capituleerden de Portugezen en ging het fort over in handen van de Hollanders. Die controleerde ong. 150 jaar lang de kust. Hierlangs liep ook de beroemde zijde route.
Ze bouwden een groot fort, stadsmuren, huizen, pakhuizen en kerken. Galle groeide uit tot een soort Utrecht in de tropen. De Hollanders werden in 1796 door de Engelsen verdreven. Ze stonden Galle af zonder strijd, er werd geen enkel schot gelost.
Het fort heeft ook tijdens de tsunami dat gedeelte van Galle beschermd.
Het is een mooi gerestaureerd plaatsje.
Ook nog Kugale, een klein dorpje ong. 6 km. van hier bezocht. Speciaal voor de paalvissers en een tempel.
Zoals ik al zei, paalvissers vissen alleen nog maar voor de toeristen en uiteraard voor geld.
De tempel was klein maar erg mooi. Er wonen daar 3 jonge monniken. Het tempelcomplex ligt aan een meer en ze hebben daar een plekje met een grandioos mooi uitzicht waar ze ook mediteren.  Er werd meteen door een monnik allemaal selfies genomen worden met ons erbij. Dus ze zijn wel bij de tijd, allemaal een mobieltje.
Tot slot nog wat opmerkelijke en bijzondere dingen.
-Mensen beginnen vaak een praatje met je in de bus, de trein, op straat en zijn geweldig vriendelijk.
-Bij elk diner komt de Heinz tomatenketchup op tafel.
-Er rijden veel Toyota Priussen, vinden wij wel opmerkelijk, omdat de fietsen waar ze op rijden uit de vijftiger jaren zijn.
-We hebben nog nooit in een land zoveel tuktuks gezien.
-Langer dan 5 min. op een bus te wachten komt hier niet voor, waar je ook naar toe gaat.
-Er zijn hier ook erg veel schoenenwinkels terwijl bijna iedereen op slippers of blote voeten loopt?!?!?!?!
-Veel bakkerswinkels met zoetigheid, dus veel dikke mensen.
-Erg hoge vochtigheid, we zweten wat af.
We zijn weer een bijzondere ervaring rijker.
Nu de laatste dagen nog even doorkomen met relaxen en lekker eten (valt niet mee).
Woensdag heel vroeg in de ochtend vliegen we weer terug.
Tot ziens allemaal en bedankt voor de leuke reacties.

1. Gerrit en Ria:
    21 februari 2016
    Leuk en goede reis terug
  2. Willie en Wilma:
    21 februari 2016
    Hoi Elly en Jack,
    Jullie bedankt voor de interessante reisverslagen en mooie foto's,
    geniet nog van jullie laatste vakantie dagen.
    Verder een goede terugreis.
  3. Ria:
    23 februari 2016
    Een mooie laatste avond.
    Bedankt voor alle berichten en de prachtige foto's.
    Goede reis en tot snel.