Sigirya en Dambulla.

6 februari 2016 - Sigiriya, Sri Lanka

Hoi.
De reis naar Sigirya is vlot gegaan, meteen aansluitingen.
Wij logeren in een homestay, een kamer bij een familie. Zo zijn de meeste hier.
Ongeveer 30 meter van de weg in de jungle. Toen we aankwamen zagen we meteen prachtige vogels waaronder ijsvogels en veel apen. Geweldig mooi hier en idyllisch, heerlijk.
s'Avonds heeft de eigenaresse voor ons gekookt, 't was erg lekker.
Sigirya is beroemd om de Leeuwenrots.
De rots hebben we niet beklommen. Je moet via een trap ruim 1200 treden omhoog, lukt niet met de knie van Jack.
Boven op de rots zijn de overblijfselen van een paleis te zien en heb je een mooi uitzicht. Het paleis is gebouwd op 200 meter hoogte in de 4de eeuw na Christus door koning Kasyapa. Halverwege de rots moest een doorgang komen in de vorm van een leeuw, vandaar leeuwenrots. Het mocht hem aan niets ontbreken dus er moest een zwembad een tuin inclusief fonteinen en een zogenaamde mirror wall aangelegd worden. De mirror wall was een muur die zo opgepoetst was dat hij er zijn spiegelbeeld in kon zien.
Volgende dag de bus naar Dambulla (20 km.) genomen en de rotstempel bezocht. Geweldig mooi. De grotten bevinden zich op de top van de heuvel, een klim van 20 minuten. Het zijn vijf langs elkaar liggende grotten. Ze werden vanaf de eerste eeuw v.Chr. Tot het begin van de 20ste eeuw religieus  gebruikt. Er zijn zo'n 120 Boeddhabeelden te zien. De plafonds zijn beschilderd met prachtige fresco's.
Was allemaal weer heel bijzonder.
Wat we tot nu toe hebben gemerkt dat de Srilankanen een beetje moeite hebben met afstand. Als je vraagt hoe ver het is, zeggen ze mmmmm 200 meter, vraag je hoeveel tijd het kost, antwoorden ze ong. 15 minuten, als je verder fietst blijkt het zo'n kilometer of vijf te zijn!!!!!! (prachtig)
Na 2 dagen Sigirya weer verder met de bus naar Kandy in het midden van het land. Vroeger was het een vakantieoord voor de Engelse bezetters en omdat Kandy 500 meter hoog ligt heeft het een prettig klimaat.
Vanaf 1815 viel Sri Lanka onder het Britse rijk. Het heette toen Brits Ceylon. Van 1948 tot 1972 heette het Dominion Ceylon. Op 4 februari 1948 zijn ze onafhankelijk geworden.
Groetjes

1. Gerrit en Ria:
    6 februari 2016
    Geweldig allemaal mooie foto's
  2. Willie en Wilma:
    7 februari 2016
    1200 treden is ook wel erg veel. Ook nu weer prachtige foto's.