Nyaung U

4 maart 2013 - Nyaung U, Myanmar

Mingalaba,
Het plaatsje Nyaung U is niet groot maar heeft wel de meeste hotels en restaurants. Het hotel wat we hier hebben is prima en we hebben zelfs een koelkastje op de kamer. Het restaurant waar we de eerste dag binnenliepen, omdat het er vergeleken met andere restaurants, zo gezellig uitzag, bleek een toevalstreffer te zijn. Het eten is er geweldig. Je moet er wel de tijd voor nemen, want alles wordt vers bereid, maar dan heb je ook wat. Dit is het enige restaurant wat iedere avond vol zit. Een maaltijd in Myanmar kost gemiddeld zo'n twee tot vier euro.
De dag erop de highlights van Bagan bezocht, ondermeer de Shwezigon Pagode, een van de oudste stupa's van Bagan. De Htilominlo Tempel, een van de laatste grote bouwwerken. De indrukwekkende Thatbyinnyu Tempel, de hoogste van Bahan en kenmerkend voor de architectuur van de middenperiode. En de Shwesandaw Pagode. We zullen hier niet verder op ingaan, te ingewikkeld omdat de tempels verdeeld worden in de vroegere periode "850 tot 1120", middenperiode "1120 tot 1170" en de late periode "1170 tot 1300". Iedere periode heeft zo z'n archeologische kenmerken. De foto's worden later toegevoegd. De volgende dag weer op de fiets en de lokale bevolking bezocht. De mensen zijn erg gastvrij en je wordt regelmatig gevraagd om mee te eten. Zo zijn we ook bij een klooster beland en kregen daar een rondleiding en daarna
wat te eten en te drinken met te vriendelijke verzoek om wat te doneren, kun je natuurlijk niet afslaan. Voor de verandering weer eens een keer de nachtbus genomen naar het Inle-meer, het plaatsje Nyaungshwe. We hadden telefonisch een hotel besproken maar dat bleek dus niks te zijn. Dus maar weer op zoek met een stelletje uit Luik. En zodoende zijn we beland bij het hotel de Vier Zusters. Het was wel een probleem om hier wat te vinden want bijna alles was vol geboekt. De plaats ligt in de deelstaat Shan, in het noord-oosten van het land aan de grenzen met Thailand, Laos en China. Hier wonen meer dan vier miljoen mensen verdeeld over dertig etnische groepen. De meeste bewoners behoren tot de Shan. De Intha en Pa-O bevolken de streek rond het Inle-meer. De longnecks of Padaung leven in het zuidwesten van de staat. In de afgelopen twee dagen veel gefietst. We hebben een stukje langs beide zijde van het meer gefietst. We kwamen bij de Red Mountain Estate, een winery. Dus druivenvelden en er wordt zowaar chardonnay, sauvignon blanc, pinot noir, en rosé gebotteld. Alle planten zijn geïmporteerd van Europa. Na even doorfietsen kwamen we bij een afslag waar we via een lange loopbrug naar een drijvend dorp konden gaan. Hier hebben we ons met een bootje naar een leuk restaurantje laten brengen, waar we heerlijk met een lunch en een biertje van ons uitzicht hebben zitten genieten. Het Inle-meer is bekend om zijn beenroeiers. Dit is moeilijk uit te leggen maar de foto volgt t.z.t. Anders even op internet zoeken. Inmiddels is het zaterdag en zijn we aan de andere kant van het meer geweest. We hoorden muziek in een dorpje en het bleek dat zeven kinderen werden ingewijd om monnik te worden. Hier ging een hele processie aan vooraf met de kinderen in prachtige kleding op een paard met daarachter muziek en dansende dorpelingen. We hebben ook meegedanst en ze vonden het prachtig. Ook werden we uitgenodigd om de inwijding bij te wonen. Het was wel jammer dat geen een van de mensen een beetje engels sprak. De plechtigheid hielden we na een uur voor gezien. Maar goed ook want het bleek in totaal drie uur te duren. Daarna heeft een  man ons mee naar een huis in een naastgelegen dorpje genomen en daar kregen we thee en wat te eten. De totale plechtigheid van inwijding duurt drie dagen en dit was de laatste dag. We mochten blijven want om zeven uur begon het feest weer met dansen en muziek. Aangezien we nog anderhalf uur terug moesten fietsen en voor het donker in het guesthouse wilden zijn, geen lantaarnpalen, geen licht op de fiets en slechte wegen, toch maar gegaan. Het was een erg leuke dag. Morgen hebben we een boottocht over het meer besproken, om acht uur vertrekken we en om half zeven terug. Meer daarover in ons volgende verslag.
Verstuurd vanaf mijn iPad

1. Ria:
    Ha, rugzakjes.
    Geweldig, dank voor het mooie verslag.
    Het meer, een boottocht, drijvende eilandjes, was allemaal zondag bij 3 op reis. Het is alsof ik een heel klein stukje met jullie meega.
    Mooie voortzetting. Dikke knuffel.
  2. Johan en Nelly:
    4 maart 2013
    Ook wij genieten volop mee, dankzij jullie reisverslagen. Wat indrukwekkend allemaal, zeg. Veel plezier verder. Lieve groetjes uit Eindhoven.
  3. Jenneke:
    Hoi Elly en Jack,

Geweldig, wat jullie zo meemaken.
    De mensen daar en de natuur.
    Het is heel mooi te weten wat jullie allemaal
    beleven, zover hier vandaan.
    Wens jullie veel plezier en geniet van alles om je heen.

Groetjes, John en Jenneke