Nyaung U

24 februari 2013 - Mandalay, Myanmar

Mingalaba,
De laatste dag in Mandalay zijn we naar het zuiden van de stad gefietst. Het verkeer is hier erg chaotisch. Er is maar een verkeersregel, wie het hardste claxonneert mag voor. Een compleet gekkenhuis, dus goed opletten met fietsen. Ons doel was de langste teakhouten brug, de U Bein-brug te bezoeken. De brug is vernoemd naar de burgemeester die in 1784 deze verbinding tot stand  bracht. Hij gebruikte daarvoor teakhout uit het paleis van Ava. Met een lengte van 1200 meter is de U Bein-brug de langste teakhouten brug te wereld. Ze rust op zware pijlers en overspant het Taungthaman-meer. Jammer dat we hiervan de foto's niet kunnen meesturen. Je kunt hier prachtige silhouet opnamen maken als het laatste zonlicht over de brug schijnt. Maar zo lang konden we niet wachten fietsen in het donker zonder licht is hier zelfmoord. Aan dit meer zie je nog eendenhoeders die door middel van slaan met een stok de eenden bij elkaar houden. Heel apart om te zien. Onderweg in een klein dorpje hoorden we muziek en er bleek een feest te zijn. We kregen meteen een goede plaats toegewezen, anderen moesten voor ons plaatsmaken. Er werd gezongen en gedanst en ik (Elly) werd gevraagd om te komen dansen, heb ik vriendelijk afgewezen. We waren de enige toeristen en ze vonden het erg leuk dat wij kwamen kijken. Het was alleen zo ontzettend warm in de "circustent" dat we na een half uurtje naar buiten zijn gevlucht. Terug naar het hotel voor een echte Birmese douche, bakjes water over je gooien. Nog even wachten op een taxi die ons naar het busstation, 10 km. buiten de stad bracht om van daaruit met de vip-bus naar Nyaung U te brengen. Ongeveer 250 km. De bus zou er 7 uur over doen maar het bleek maar 5 uur te zijn waardoor we s'morgens erg vroeg aankwamen. Na enkele uurtjes zoeken een goed hotel gevonden. De eerste dag rustig aan gedaan en wat rondgewandeld in het plaatsje. We zitten enkele kilometers van het historische plaatsje Bagan dat ligt aan de oever van de Ayeyarwady, in het hart van Opper-Birma. Dit is de voornaamste toeristische trekpleister van het land en een van de spectaculairste boeddhistische bezienswaardigheden van zuidoost-Azië, vergelijkbaar met het tempelcomplex van Angkor Wat in Cambodja. De oppervlakte rond de stad is bezaaid met pagodes. Verspreid over een oppervlakte van 40 vierkante kilometer vind je 2200 min of meer intacte heiligdommen en meer dan 2000 ruïnes. Ze vormen de stille getuigen van de Birmese gouden eeuw, die van de 11de tot de 13de eeuw duurde. Vandaag een fiets gehuurd en al diverse belangrijke tempels bezocht. De temperatuur om te fietsen is ook goed, 43 graden. Dat is dus veel drinken, overdag water en s'avonds Myanmar bier of een lekkere rum cola, smaakt allebei goed. De tempels die we bezocht hebben waren indrukwekkend waaronder de Sapada Pagode. De stupa is een kopie van een Singalese pagode uit de 12de eeuw. Kenmerkend voor deze stijl is de vierkante relikwiekamer of harmonica boven op de klokvormige koepel. Dit is moeilijk uit te leggen, moet je op de foto's zien.
Dit was het weer, we gaan heerlijk slapen.
Verstuurd vanaf mijn iPad

1. Jenneke:
    24 februari 2013
    Hoi Elly en Jack,

Een drukke omgeving, maar wel weer met bijzondere momenten, ten dans gevraagd worden.(mag je niet weigeren hoor)hah,hah.
    Lekker genieten met mooi weer 43gr.Hier sneeuw koud.br.br.
    Uitkijkenop de fiets, maar ik neem aan dat het niet overal zodruk is.
    Op naar jullie verdere avontuur.

Groetjes en tot horens,

John en Jenneke
  2. Ria:
    25 februari 2013
    Ha, rugzakjes.
    Fijn te horen over zoveel aparte en mooie belevenissen.
    Hier niet alleen sneeuw, maar half Nederland ligt plat, griep.
    Ik als sterk geslacht sta nog stevig overeind.
    Liefs, Ria X.
  3. Gerrit Dijks:
    25 februari 2013
    Elly, een dans mag je nooit weigeren he ook al is het warm.
    Veel plezier op jullie nieuwe vakantiebestemming.

gr.Gerrit