Loei

10 februari 2013 - Loei, Thailand

Sawasdee, wij zijn nu in het plaatsje Loei. Een redelijk grote moderne stad in de Isaan. Van Chiang Khan naar hier is 50 km., dus dat was een snelle busreis. We hebben een erg leuk guesthouse, gevonden via internet. Wat opvalt, dat er geen watjes in de stad zijn maar wel erbuiten. De eerste 2 dagen wat rondgewandeld in de stad. Toen we aankwamen was er een tweedaags festival met kraampjes en groepen die de originele Thaise dansen uitvoerden. Het was er ontzettend druk. Vandaag fietsen gehuurd en buiten de stad rondgereden. Toen we al snel bij een wat  aankwamen (Wat Wihan Puttayanti) was er net een dienst bezig en heb ik (Elly) nog even de zegen gekregen met water, denk ik. De monniken hadden allemaal een groot  plateau met eten voor zich staan waar ze na de dienst van begonnen te eten. Toen ze klaar waren werden de plateau's aan de bewoners gegeven en die mochten dan de rest opeten, dus ook wij werden uitgenodigd mee te eten. Ze vonden dat erg leuk en wij konden daar echt niet onderuit. Daarna door naar de Thai Loi Wan Kang Pla Weaving group. Ook deze vrouwen werken op zondag. Terug naar het guesthouse en een heerlijke douche genomen want het is weer erg warm. Onderweg nog bij een familie de weg gevraagd en ook daar mochten we mee eten, wat we vriendelijk afsloegen. Morgen gaan we onze reis voortzetten naar Phitsanulok en van daaruit naar Sukhothai  naar een guesthouse met zwembad, Mountain View. Naar het Centraal Laagland, langzaam richting Bangkok om vandaar naar Myanmar te vliegen. De busreis is ongeveer 320 km. Dan zitten we niet meer in de provincie Isaan. Conclusie Isaan, vriendelijke mensen, veel teakhouten huizen, weinig europeanen, overal wordt je aangesproken, geholpen en zelfs mag je mee eten. Alles, maar dan ook echt alles wordt hier in plastic zakjes gedaan. Aan de Mekong is het het mooiste, zeker Chiang Khan.