Jaffna.

3 februari 2016 - Jaffna, Sri Lanka

Hoi, weer in de trein terug naar Anuradhapura om van daaruit met de bus via Dambulla naar Sigirya te gaan. Ong. 280 km.
Dit noordelijk deel van Sri Lanka is pas sinds 2009 weer te bezoeken door de oorlog die er geweest is. Tamils wilden een onafhankelijke staat.
Aangekomen bij ons guesthouse bleek dat de reservering van Agoda niet doorgegeven was en er was geen plaats meer. Hij heeft meteen gebeld of er ergens anders plaats was voor een nacht. De volgende dag ons opgehaald voor de andere twee nachten. Had hij snel en goed geregeld.
De eerste dag de plaats wat bekeken. Relaxter als Anuradhapura en de mensen dragen hier meer de originele klederdracht. De plaats ligt aan zee dus er waait een lekker zeewindje.
Er zijn in de plaats verschillende hindoe tempels, prachtig, zowel van binnen als van buiten. Mannen moeten niet alleen hun schoenen maar ook hun shirt uit, dus Jack ook. Ook zijn er verschillende kerken. 75% is hindoe de rest moslim en christen.
s'Avonds in een Indiaas restaurant heerlijk vegetarisch gegeten. Gaan we zeker terug.
Volgende dag op de mountainbikes de omgeving bekeken. In Jaffna is een erg grote en belangrijke hindoe tempel, Nallur Temple, waar om 16.30 uur een ceremonie is.
Heel bijzonder om te zien en ook hoe deze mensen hun geloof belijden.
De volgende dag de bus naar de veerboot in Kurikoidduran gepakt om naar Nainativu eiland te gaan, waar ook weer een belangrijks tempel is. De voorstelling die je je maakt bij een veerboot kun je wel vergeten. Het is een houten  boot waar iedereen onderin moet, wel met zwemvesten aan. Je zit en staat er als haringen in een ton. Omdat ik (Elly) als laatste in de boot ging kon ik lekker op het trapje zitten, frisse lucht.
Het was een half uurtje varen.
Daar worden kleine kinderen van ong. een half jaar tot een jaar kaalgeschoren en daarna worden de hoofdjes ingesmeerd met een pasta gemaakt van sandelwood, verkoelend. Om goede goden toe te laten en mooier haar te krijgen. Voor Jack te laat.
Na een paar uurtjes weer terug met de boot en bus. We wisten niet dat er zoveel mensen in een bus kunnen.
In Jaffna ook het Nederlandse fort bezocht. Rond 1700 gebouwd door de Portugezen die hier waren. Weer afgebroken door de Nederlanders, die er een veel groter fort gebouwd hebben. Daarna hebben de Engelsen het overgenomen.
Er zijn nog maar enkele koloniale gebouwen, de meeste zijn in de oorlog vernietigd. Al met al hebben we genoten van ons verblijf in Jaffna.
Groetjes

1. Willie en Wilma:
    3 februari 2016
    Hoi Elly en Jack, wat hebben jullie al veel ondernomen dus ook al erg veel gezien. Zo te lezen is het een erg mooi land. Groetjes
  2. Jolanda de Vos:
    3 februari 2016
    Mooi verslag weer. Zie het helemaal voor me (Y) Jullie doen weer veel indrukken op... Groetjes,
    Jolanda
  3. Anja:
    3 februari 2016
    Wat een leuk verslag Elly! We lezen ze met plezier!
  4. Gerrit en Ria:
    3 februari 2016
    Heel erg leuk en mooie foto,s
  5. Thea en jo:
    3 februari 2016
    Mooi om het verhaal te lezen geniet ervan
  6. Johan en Nelly:
    4 februari 2016
    Wat leuk beschreven Elly en mooie foto's. Ga zo door. Geniet van deze prachtige reis.